Et sted for skulpturer - midt i København.

Midt i hjertet av København, et steinkast fra Rådhusplassen og med Tivoli som nabo, ligger Glyptoteket. Midt i hovedstaden hvor det er en konstant larm og støy, hvor bilene suser om kapp med syklistene og hvor glade barn skriker om kapp i Tivolis høye berg og dalbaner, ligger Glyptoteket, midt i det hele som en oase av fred og ro. Å gå inn i de vakre bygningene føles som å tre inn i en helt annen verden og tidsalder. Her er utrolig vakkert og roen daler stille ned over en, som man trer inn av døren og møtes av de store statuer som våker over de flotte rommene. 

Glyptotekets inngang

Glyptotek betyr egentlig et sted hvor man stiller skulpturer.  I motsetning til et museum hvor verkene er utstilt etter vitenskapelige systemer, så er Glyptoteket mer som et bibliotek hvor man stiller bøker. Her er det bare ikke bøker men skulpturer og malerier. Det er så vakkert på Glyptoteket i København at man nesten får vondt i øynene av bare å kikke.

Glyptoteket i København

Historien om en enkelt manns drøm

Glyptotek i København er grunnlagt av Carl Jacobsen som ønsket å berike sine bysbarn med kunst av internasjonalt format. Glyptotek er et museum for middelhavslandenes gamle kulturer samt dansk og fransk kunst i det 19. århundre. Det er mange påvirkninger i Københavns bybilde av Carl Jacobsen lidenskap for kunst og det var blant annet Carl Jacobsen som betalte for statuen av "Den lille havfruen" på Langelinie et år før hans død i 1914

En del av den greske samlingen som var Carl Jacobsens forkjærlighet

Carl Jacobsen var selv en ivrig kunstsamler med en forkjærlighet for gresk-romerske marmorskulpturer fra mange forskjellige perioder og danske og franske skulpturer. Til tross for hans lidenskap for kunst er Carl Jacobsen i bredere kretser kanskje bedre kjent som bryggerimagnat. Han er sønn av grunnleggeren av Carlsberg J.C. Jacobsen og det var Carl Jacobsen som en gang utviklet farens lokale bryggeri Carlsberg fra å være en lokal bedrift til et internasjonalt anerkjent bryggeri.

Mye av Carl Jacobsen lidenskap for kunst kommer nok fra hans kone Otilla - som var et kjent ansikt på den moderne kunstscenen . Carl Jacobsen var så begeistret for prosjektet Glyptoteket at da det ikke var nok penger til å fullføre bankettsalen, satte han en million av sine egne penger i det. I dag er bankettsalen med sine mange søyler selve hjertet i Glyptotek, og man vel si at millionene ble godt brukt.

Festsalen i Glyptoteket


Festsalen i Glyptoteket er vakkert prydet med Skulpturer langs hele kanten

I 1902 opprettet Carl Jacobsen Ny Carlsbergfonden for å skape det økonomiske grunnlaget for den videre driften av Glyptoteket. I et gavebrev datert den 14.01.1899 ga Jacobsen alle sine samlinger av antikk og moderne kunst, samt de betydelige arkeologiske samlinger til en utvidelse av Ny Carlsberg Glyptotek. Delvis for offentlige og dels for egne midler (cirka 2 millioner. kroner) fikk han bygget, i tillegg til de eldre, en ny monumental bygning.

Den første delen av Glyptotektet er designet av arktitekt Vilhelm Dahlerup, som var en av den tidens mest brukte arkitekter og han har satt et stort preg på hele Københavns sentrum. Det viste seg raskt at utvidelsen av den eksisterende bygningen var nødvendig, og til den delen ble Hack Kampmann valgt. Hack Kampmann var ikke bare arkitekt og kongelig konstruktør, han var også professor ved kunstakademiets arkitektskole og kunstmaler. Han og Carl Jacobsen hadde et nært forhold sannsynligvis fordi de delte samme lidenskap for kunst, og han var Jacobsens foretrukne arkitekt.


Kunstsamlingen på Glyptoteket

Kunstsamling på Glyptotek er delt inn i tre kategorier, antikken, fransk kunst og dansk kunst. Når du går på tur i Glyptoteket starte man i den gamle verden, som er delt inn i Egypt, Middelhavet, Hellas og Romerriket. De mange marmorskulpturer som er å finne er der delvis på grunn av Carl Jacobsens forkjærlighet for dannelsen av menneskekroppen . Samlingen er av internasjonal karakter og spenner over 1100 år, fra år 600 f.Kr.. Kr. Til år 500 e.Kr. ..

Greske statuer på Glyptoteket i København


De egyptiske statuene står i flott kontrast til de gule veggene i Glyptoteket

Hagestuen

Ett av de stedene som formelig oser av fullstendig fred og ro, men likevel med massevis av liv, er hagerommet i Glyptotek. Mens man sitter her i hagerommet og ser rundt på skulpturene blant palmer og frodige planter, kan man ikke annet enn å drømme seg tilbake til den tiden da denne vakre bygningen ble bygget. Hvilke tanker som lå bak en slik vakker plass hvor du går inn i det ene betakende rommet etter det andre og ser hvilken lidenskap som ligger i hver eneste krok av Glyptotek. Det finnes ingen grenser for dekorasjon som har blitt brukt her, og selv om det i dagens bygg kanskje ville være litt i overkant er det på ingen måte vulgært i disse rommene.


Hagestuen i Glyptoteket nytes av både store og små gjester


Hagestuen byr ikke bare på et vakkert lys, ro og frodighet, det skjuler seg mange små kunstverk blant de mange plantene.


Hagestuen på Glyptotektet

Etter en periode med refleksjon i hagerommet går vi til den franske kunstsamlingen. Den franske kunstsamlingen består av en blanding av skulpturer og malerier av samlingens store verker, inkludert Vincent Van Goghs maleri "landskap" fra Saint-Remy, Claude Monet "Skygger på sjøen" og Edgar Degas "Danserinne med ballettskjør". Det er en imponerende samling man går blant og Carl Jacobsens lidenskap fornektet seg absolutt ikke blant disse mesterverkene.

Mesterverk og samtidskunst

Grunnleggeren av Glyptoteket, Carl Jacobsen, var svært interessert sin tids samtidskunst og hans ønske om Glyptoteket var også å være et utstillingsvindu for dagens beste skulptører. Samlingen viser en søken etter nye idealer, fra Thorvaldsens studenter Freund, Bissen og Jerichau, som løfter en tung arv med stor utmerkelse.

Skulpturene gjenforteller norrøn mytologi, bibelsk moral, men man finner også en form for sosial realisme. Medfølgende i den danske samlingen finner man også en serie malerier fra den danske gullalderen, som var i perioden 1800-1860. Denne perioden ble kalt "gullalderen " fordi den er en glansperiode i historien om dansk kunst. Glyptotekets samling er av høy kvalitet, med verker av Juel, Eckersberg , Købke, Lundbye og andre.

Kontrastfulle farver danner rammen om de mange vakre skulpturene.

Det er en dyp forståelse, ikke bare av mesterverkene og kunsten på Glyptoteket, men også av kontrast og farger. Du blir hele veien gjennom dette unike stedet bombardert med synsinntrykk som appellerer sterkt til ens sanser og følelser.


N.A. Abildgaards "Sokrates i fengsel" 1784. Et av de absolutte mesterverkene på Glyptoteket


Wilhelm Marstrands "Italiensk Osteriscene, pike som byr inntredende velkommen" 1847

Mitt hjerte gråter litt når jeg innser at jeg må gå igjen, men ingenting varer som sagt for evig. Det har ikke bare vært en vakker og inspirerende tur gjennom de formidable bygningene. Det har også vært en tid til ettertanke og refleksjon i den vakre hagen hvor sollyset skinner perfekt gjennom det høye taket.

Hagestuen på Glyptoteket sett fra annen etasje.


Takhøyden er imponerende i Hagestuen. Men hele Glyptoteket er i seg selv betagende .........

Heldigvis kan man nyte en lett lunsj og en kopp kaffe i Hagerommet og det strekker mitt opphold her litt lenger, og jeg får en sjanse til å fordøye alle inntrykkene jeg har fått i løpet av de timene jeg har gått rundt her. Å gå rundt på Glyptoteket blant de mange mesterverk og føle roen som sprer seg i de unike lokalene står i stor kontrast til det København som venter ute på den andre siden av dørene som også er vakre, men på en helt annen måte.

Kaféen i Glyptoteket

Oasen i det fri, hagen

Før jeg sier helt farvel til Glyptoteket tok jeg en spasertur i hagen for å nyte synet av barn som leker og folk som holder piknik blant de mange vakre statuene og frodige blomster. Til tross for vi befinner oss i midten av København, er det likevel stille her bak Glyptotekets tykke vegger. Her er det fred og ro, og gir anledning til en fantastisk pause for både store og små i midten av Københavns vakre kjas og mas.

Glyptotekets have

Carl Jacobsen, jeg er sikker på at mange er som jeg - betatt av det du har skapt i hjertet av København og jeg er sikker på at mange som jeg sender en liten takk  til den pasjon du ønsket å dele med resten av oss.